METROBUS (metro bus)
Metrobüs, metro ile otobüsün birleşimi ile ortaya çıkmış bir toplu taşıma aracıdır. Lastik tekerlekleri ile kendisine ayrılan şeritlerde elektirik enerjisi ile çalışmaktadır. Metro gibi yeraltında gidebildiği gibi otobüs gibi yollarda da yolculuk edebilir.
Temel olarak kendine ait özel bir şeridi olduğu için trafik yükünü azaltmakta, elektrik tükettiği için de çevreye daha az zarar vermekte ve benzinle çalışan otobüslere göre daha ekonomik olmaktadır.
Metrobüslere ait yollar otobüsler için özel olarak tasarlanmış raylardan oluşmaktadır, aynı zamanda tren raylarını kullanabilen metrobüslerde mevcuttur. Araçlar ise standart otobüslerden daha fazla yolcu kapasitesine sahip, daha konforlu ve trafik sorunu olmadığı için çok daha hızlıdır.
Metrobüs sisteminin altyapı maliyeti metro ve benzeri toplu taşıma sistemlerinden çok daha ucuz olduğundan dolayı gelişmiş birçok ülkede yaygın olarak kullanılmaktadır. Özellikle metro hatlarını besleme ve yakın mesafe taşımacılığında birçok gelişmiş dünya metrosu, metrobüslerden faydalanmaktadır. Bazı ülkelerde ise gelişmiş metrobüs ulaşım ağları mevcuttur.
İstanbul'da ilk etabı E-5 (D-100)karayolu üzerinde Topkapı- Küçükçekmece arasında çalışacak Metrobüs Projesi için Hollanda'nın Phileas firmasından İstanbul'a özel 26 metrelik, çift körüklü,3.30 mt. yüksekliğinde,2.50 mt. genişliğinde 220 kişilik metrobüslerin alınması için görüşmeler yapılmaktadır. (18 mt. tek körüklü,24 mt. çift körüklü standart tipleride var).Yola döşenecek manyetik çivileri algılayarak sürücüsü olmadan da sensorlar vasıtasıyla hareket edecek olan bu araçların manevra kabiliyeti olan dar bir dairede dönebilen,duraklarada yan yan da yanaşabilir özellikli araçlardır. Metrobüs projesi
Mecidiyeköy-Beylikdüzü arasında E-5 (D-100)üzerinde yapılacak, çalışma Çobançeşme-Küçükçekmece, Topkapı-Çobançeşme, Mecidiyeköy-Cevizlibağ ve Küçükçekmece-Beylikdüzü etaplarından oluşacak. Metrobüs sistemi böylece Mecidiyeköy metro hattına bağlanacak, ayrıca kavşak düzenleme çalışmaları yapılacak. Bu proje ile E-5 in ulaşım kapasitesinin yüzde 100 artacak. Tanesi 1.2 milyon euro'ya malolacak araçlardır.Projenin yaklaşık 75 milyon YTL ye malolacağı tahmin ediliyor. Ayrıca Edirnekapı-Vezneciler ile Beşiktaş-Levent arasında da metrobüs sistemi uygulaması planlanıyor. İstanbul metrobüs sisteminin, metroya benzer bir tarzda vaktinde ve zamanında duraklara erişebilen bir sistem olacağı ve metroda olduğu gibi peronlardan yolcu iniş ve binişlerinin gerçekleştirileceği ,E-5 karayolu üzerinde üstgeçitlerde küçük istasyonlar kurulacak,yolcular buraya turnikeler vasıtasıyla girecek. 
Metrobüs yol inşaatının tamamlanmasıyla mibüslerde E-5 (D-100) karayolundan kaldırılacak.Minibüsler E-5 ten alınarak yolu çevreleyen yerleşim birimleri arka yollarında yolcu taşıyacaklardır.E-5 karayolundaki trafik sıkışıklığını azaltacağı düşünülen metrobüs projesi ağustos 2007 tamamlanacak ve trafiğe açılacak.Hollanda da deneme safhasında olan bu sistem belki İstanbula uyar.Yapılan bu sistem tercihli yol mu? yoksa metro- bus için özel bir yol mu?
Hadi hayırlısı !
Metrobüslere ait yollar otobüsler için özel olarak tasarlanmış raylardan oluşmaktadır, aynı zamanda tren raylarını kullanabilen metrobüslerde mevcuttur. Araçlar ise standart otobüslerden daha fazla yolcu kapasitesine sahip, daha konforlu ve trafik sorunu olmadığı için çok daha hızlıdır.
Metrobüs sisteminin altyapı maliyeti metro ve benzeri toplu taşıma sistemlerinden çok daha ucuz olduğundan dolayı gelişmiş birçok ülkede yaygın olarak kullanılmaktadır. Özellikle metro hatlarını besleme ve yakın mesafe taşımacılığında birçok gelişmiş dünya metrosu, metrobüslerden faydalanmaktadır. Bazı ülkelerde ise gelişmiş metrobüs ulaşım ağları mevcuttur.
Hadi hayırlısı !
0 Yorum:
Yorum Gönder
Kaydol: Kayıt Yorumları [Atom]
<< Ana Sayfa